fbpx

Matfestivalen har store planer – utvider til 7 dager

Radio Rjukan30. november 20218min
matfestival2021 (2)

Morten Sørensen og Rune Stang, som sammen står de bak selskapet Rjukan Event AS som skapte sommerens store nyvinning Rjukan Matfestival for første gang i sommer, gleder seg stort til sommeren. De har forhåndsbooket både lokale og utenbys artister som vil sette tinndøler og turister i god sommerstemning.

– Takket være stor lokal vilje til å sponse festivalen og mye hjelp fra frivillige, ble matfestivalen en suksess i år. Såpass bra ble det at vi er klare til å satse videre på festival i sommerbyen Rjukan, og vi har også flere nye idéer for å utvikle den til å bli enda bedre, forteller Rune Stang.

Rjukan Matfestival planlegger å utvide festivalen fra fire dager til en uke fra mandag 11. til søndag 17. juli – dersom de får positivt svar på å utvide festivalen da fra fire til sju dager på torget. Helt sikre er de ikke, spesielt ikke etter at kommunedirektørens budsjett skamklipper kulturbudsjettet fra nyttår. Nå spørs det hva politikerne mener om det. De har allerede sagt hva de mener i et brev til ordfører og politikere.

– Vi ønsker å utvide festivalen til én uke så vi kan ha et enda mer spennende program, og at enda flere får anledning til å besøke festivalen. Så lenge det ble så godt mottatt og at det samtidig er mye riggejobb og høye, faste kostnader knyttet til festivalen, er det også en spennende og logisk ting å gjøre av økonomiske hensyn, sier Morten Sørensen.

Rjukan Matfestival 2022 kommer med nye planer og målsetninger. Én ting er altså å utvide festivalens varighet med tre dager, noe som i seg selv er en stor endring, en annen er å utvide festivalens omfang til å bli en «byfest» hvor de ser for seg at Sam Eydesgate eller Storgata sperres av, og der salgsboder med forskjellig varehandel blir en del av festivalen. Også dette er avhengig av flere utstillere og velvilje fra kommunen og eventuelt veimyndighetene.

– Det er utrolig viktig at kommunen kommer skikkelig på banen så vi sammen kan gjøre dette til en festival som vokser inn i fremtiden. Næringslivet er med for fullt, og det er utallige grunner for at dette er noe kommunen bør være med å satse på. Vi har en treårsplan med investeringer som gjør at vi mer eller mindre kan stå på egne ben, sier Stang.

– Samtidig vil Matfestivalen forhåpentligvis bli en arena som genererer opp mot 10 000 besøkende innen tre år, og det vil gjøre festivalen veldig attraktiv for sponsorer, utstillere og leverandører.

– Vi har en ambisjon om at matfestivalen bare er starten på flere festivaler og arrangementer vi ønsker å sette opp på Rjukan og i Tinn, sier Stang, noe navnet Rjukan Events allerde lenge har tydet på

– Barnas dag ble en stor suksess i år med syng og dans fra scenen på festivalens siste dag. Dette skal utvikles videre med aktiviteter og moro hver eneste dag, forteller han.

– Barn og unge er en veldig viktig del av festivalen. Vi ønsker å legge til rette for et større tilbud rettet mot barn, barnefamilier og unge, både når det gjelder mat og drikke og når det gjelder lek og aktiviteter. Vi har planer om å bruke gresset på nedre del av torget for aktiviteter og lek for barn til neste år, noe vi ikke fikk mulighet til i år, sier Sørensen.

– Vi planlegger også å utvide antall matboder med tre til fem utstillere for å utvide utvalget av mat og drikke, og vi vil ha fokus på å ha et større utvalg av smaksprøver i form av rimelige festivalretter. Vi tenker å øke antall utstillere i takt med en økning i publikum, sier markedssjef Stang.

Live-musikk på kveldene blir en større del av festivalen. Fra neste år vil det være artister og live-musikk hver kveld fra onsdag til og med lørdag.

– Det meste av av programmet er klart og vi jobber nå med de siste bitene for å få alt klart før jul. Dette var noe vi ønsket å få til siden det blir rift om artister nå som alt har åpnet igjen og sommeren er en travel tid for dem. Vi ser veldig frem til å lansere programmet på nyåret, forteller Sørensen.

– Nå prøver vi en litt annen vri på hvordan programmet settes opp, i tillegg til nye artister, som vil tror vil falle i smak for både tinndøler, hyttefolk og turister. Vi lodder også stemningen for å få på plass selvfinansierende skyttelbusser, for det tror vi er fremtiden, sier Sørensen.

Vi kan røpe såpass at det blir heidundrendes allsang med T-Street band, som er et fantastisk Bruce Springsteen coverband med 13 musikere, inkludert blåsere og hele pakka.

Guttene fra Tinn har familie i kommunen, og har virkelig tenkt å forvandle Rjukan torg til noe helt spesielt neste år. Det er planer om et eget “Tiki Beach Club”-konsept med tiki-bar, strandsone, solstoler og parasoller som vil få tankene til sydligere strøk.
De to gutta er et oppkomme av idéer, og entusiasmen er påtagelig.

– Vi booker også inn en DJ som opptrer med saxofonist i vårt nye konsept, Tiki Beach Club. I tillegg blir det selvfølgelig lagt vekt på lokale artister, sier Stang.

– Ja, straks finansieringen er på plass går vi i gang med å snekre baren, langbord og benker. Vi har veldig lyst til å lage den aller første sandstranden i Rjukan sentrum – for det er jammen på tide, sier Rune og Morten og ler godt.

– Vi må være litt gale og ha noen ville idéer for å skape noe spesielt. Her kan barna leke på dagen og de voksne hygge seg med paraplydrinker på kvelden. Vi er så heldig å ha med Mia fra Møbelringen for å style og gjøre dette skikkelig kult. Da vet vi at det blir helt topp, avslutter Sørensen.

Radio Rjukan er lokalradioen for Tinn og Hjartdal kommuner, og har siden 1. september 1987 gitt deg lokale nyheter og lokale innslag fra Rjukan, Tinn og omegn.

Ansvarlig redaktør: Ole Jon Tveito

Radio Rjukan etterlever pressens etiske regler administrert av NPF.
Pressens Faglige Utvalg (PFU) –
Vær Varsomplakaten (VVP).

Radio Rjukan

NO 984 755 961 MVA

Såheimsvegen 30, 3660 Rjukan

Postboks 4, 3661 Rjukan

post@radiorjukan.no

35 08 24 20

Bingotelefon: 35 08 24 24

Redaktør: 93 00 40 93

Radio Rjukan sender på FM.

FM 104,1 – 105,0 – 106,5 – 107,0

Facebook


Copyright © Radio Rjukan AS



Alt materiale er kopirettslig beskyttet og ikke tillatt kopiert uten avtale.



Utviklet av Fairmedia