fbpx

Vinter på fjellovergangene – slik kjører du kolonnekjøring

Radio Rjukan16. januar 20196min
kolonnekjaring2-kred-colourbox-tryg-forsikring_786a

– Det er jo aldri trivelig å havne i bilkø mens snøfokket står utenfor, men kolonnekjøring iverksettes først og fremst av sikkerhetshensyn. Det er begrenset hvor mange som får være med, da det ikke skal være flere personer i en kolonne enn redningsmannskaper har kapasitet til å redde ut, sier Espen Opedal iTryg Forsikring.

""Det er viktig å ta noen forholdsregler hvis du vet at du kan havne i kø for kolonnekjøring. Ha godt med mat og varme klær liggende i bilen, ha nok drivstoff eller strøm og sørg for at bilen er godt skodd for vinterføre. Brøytemannskapet
kan avvise trafikanter de tror kan få problemer.

– Været på fjellet kan gå fra sol til snødrev på få minutter. Blir det kolonnekjøring må man være forberedt på ventetid før man kommer med, det kan ta flere timer i verste fall. Har man aldri opplevd kolonnekjøring før kan det som
sjåfør oppleves stressende å kjøre slik for første gang, sier han.

En av de viktigste oppgavene for deg som sjåfør i kolonne er å sørge for å se og bli sett, samt at du følger trafikken i det tempoet brøytebilen setter opp. Det betyr å kjøre med nødblink på og ha kaldluft på frontvinduet for å unngå at snø blir til is og kladder til vindusviskerne.

– Spesielt når det er snøfokk og minusgrader er det viktig å ha kaldluft mot frontruta. Med varmluft kan snø bli til is som igjen kan kladde til både frontruta og vindusviskerne. Å kjøre kolonne i uvær på fjellet vinterstid er slett ikke ufarlig. Skulle det bli stans i kolonnen må du IKKE gå ut av bilen.Det har hendt at folk har blitt påkjørt i kolonnekjøring, sier Opedal.

Det vil alltid være en brøyte- eller ledebil foran og bak kolonnen, og disse er i kontakt med hverandre. Kjører du deg fast, bli sittende i bilen. Brøytemannskapet vet at du er der.

Slik kjører du kolonnekjøring:

Før du drar:
* Sørg for å ha nok drivstoff. Det er ikke bensin- eller ladestasjoner på kolonnestrekningene
* Skaff deg oversikt over mulige omkjøringsveger
* Innhent informasjon om veg- og værforhold
* Ta med varme klær og vinterfottøy
* Ta med mat og drikke
* Ta med lykt, slepetau, snøskrape og en spade
* Sørg for at kjøretøyet er i teknisk god stand og er utstyrt med vinterdekk (M&S).
* Det er påbudt med kjettinger for kjøretøy over 3,5 tonn

Før kolonnekjøringen:
* Kle deg varmt, kjøl ned kupeen for å unngå ising på frontruta
* Har du varmetråder i frontruta så slå de av
* Ha lykt, slepetau, snøskrape og gjerne en snøspade lett tilgjengelig i bilen

Under kolonnekjøringen:
* Bruk tåkelys og nødblink
* Hold jevn fart
* Følg kolonnen, ikke kjør ut eller prøv å snu i kolonnen
* La luftanlegget gå med kald luft på frontruten
* Hold øyekontakt med bilen foran, ikke bruk mobiltelefonen under kolonnekjøring

 

Radio Rjukan er lokalradioen for Tinn og Hjartdal kommuner, og har siden 1. september 1987 gitt deg lokale nyheter og lokale innslag fra Rjukan, Tinn og omegn.

Ansvarlig redaktør: Ole Jon Tveito

Radio Rjukan etterlever pressens etiske regler administrert av NPF.
Pressens Faglige Utvalg (PFU) –
Vær Varsomplakaten (VVP).

Radio Rjukan

NO 984 755 961 MVA

Såheimsvegen 30, 3660 Rjukan

Postboks 4, 3661 Rjukan

post@radiorjukan.no

35 08 24 20

Bingotelefon: 35 08 24 24

Redaktør: 93 00 40 93

Radio Rjukan sender på FM.

FM 93,8 – 104,1 – 105,0 – 106,5 – 107,0

Facebook


Copyright © Radio Rjukan AS



Alt materiale er kopirettslig beskyttet og ikke tillatt kopiert uten avtale.



Utviklet av Fairmedia