fbpx

Innfører ny E10-bensin som ikke kan benyttes av alle

Radio Rjukan18. april 202311min
drivstoff-+E10+-+illustrasjon

I løpet av året kommer det en ny bensin i pumpene på landets drivstoffstasjoner. Bensinkvaliteten som er på vei heter E10, og er en bensin som vil ha høyere etanolinnhold enn tidligere, opplyser Drivkraft Norge, som er bransjeforeningen for selskaper som selger flytende drivstoff og energi. Den nye bensinkvalitet i drivstoffpumpene på landets bensinstasjoner heter «95 oktan E10» og vil bli det nye hovedproduktet for bensin. Det vil si at det er denne bensinen som vil være tilgjengelig på alle stasjoner i Norge istedet for dagens «95 E5».

E10 er betegnelsen på bensinkvaliteten som inneholder opptil 10 volumprosent bioetanol. E står for etanol, og tallet bak indikerer maksgrensen for etanolinnblandingen. Frem til nå er det bensinkvaliteten E5 (bensin med inntil fem prosent bioetanol) som har vært hovedproduktet for bensin i Norge. Selv om dette nå endres til E10, vil alternativer fremdeles være tilgjengelig på mange av landets stasjoner.

Hittil har 16 europeiske land, deriblant Sverige, Danmark og Finland, allerede innført E10 som sitt bensinhovedprodukt. Med økte krav og forventninger til mer fornybart i drivstoffet, er det naturlig at drivstoffselskapene i Norge også går i gang med å øke andelen bioetanol i bensin.

Mer fornybart

Kjører du diesel-og elbil, påvirker dette naturligvis ikke deg. Mest sannsynlig påvirker ikke overgangen til E10 deg som kjører bensinbil heller, med unntak av om du har en eldre bensinbil og selvfølgelig også veteranbil. Gjennomsnittalderen på biler i Norge er 10,8 år, men det er mange som forstatt har biler som er eldre enn 20 år. Ifølge Aftenposten er ca. 10% av bilparken i Norge eldre enn 20 år, og Norge ar europas nest eldste bilpark, hårfint bak Finland.

Alle bensinbiler er godkjent for «gamle» E5. Det samme gjelder andre motoriserte kjøretøy og apparater med bensinmotor, slik som båter, gressklippere og liknende. De aller fleste nyere bensinbilene i Norge er godkjent for å fylle den nye bensinkvaliteten E10. De få av bensinbilene som ikke er godkjent til å fylle E10, er typisk eldre biler, eller noen av de første modellene med turboinnsprøyting. Skal din bil ha et spesielt oktantall, må du fortsette å følge produsentens anbefaling for både oktan- og bioinnblanding.

Du skal kunne se tydelig se på drivstoffpumpene hva slags kvalitet du fyller. Har du en bensinbil fra 2011 eller nyere, er bilen godkjent for E10, og du kan sjekke bilens instruksjonsbok for å se hvilke drivstoff bilen er godkjent for å bruke. Hvis du er usikker på om du kan fylle E10 på bensinbilen din, kan du sjekke hos bilprodusentenes europeiske bransjeforeningen (ACEA). Her vil du finne en liste over bensinbilmodeller med tilhørende informasjon om drivstoffet E10 under navnet «E10 vehicle compatibility check list».

I tvil? Kontakt forhandler

Er du fremdeles i tvil, kan du kontakte din bilforhandler eller verksted for å spørre. Hvis bilen din er blant de eldre som ikke kan tanke den nye bensinkvaliteten E10, må du fortsette å fylle produkter merket E5. Disse bensinkvalitetene kommer fremdeles til å finnes på mange av landets stasjoner, slik at de som trenger et alternativ, fortsetter å ha det, ifølge Drivkraft Norge.

For biler som er produsert etter 2018, så vil det stå i instruksjonshåndboken og på innsiden av bensinlokket om din bensinbil er godkjent for E10.

Når det gjelder andre motoriserte kjøretøy og verktøy/apparater som bruker bensin, så finnes det ingen samordnet liste for om du kan bruke E10 eller ikke. Dersom du er i tvil om drivstoffet er kompatibelt med ditt bruk, kan du se i brukermanalen, eller kontakte importør, produsent eller forhandler. Det skal ikke være noe problem med blandbarheten mellom E10 og totaktsolje ved bruk i totaktsmotorer.

E10 kan skade motor og deler

Hva skjer så hvis du fyller E10 på en bensinbil som bare er godkjent for E5?

Ett isolert tilfelle med feilfylling behøver ikke forårsake skade, men gjentatte feilfyllinger kan i verste fall ødelegge deler av motoren. Som regel er det pakninger, slanger eller tilsvarende deler av motoren som ikke er egnet for å bli utsatt for den høye konsentrasjonen av bioetanol. Dagens 98 oktan vil for eksempel være merket med E5 på pumpene.

Mange eldre biler, og til og med noen moderne klassikere som kan dateres tilbake til tidlig 2000-tall sliter med å kjøre på bensin som inneholder etanol. Dette er fordi etanol kan være mer etsende for komponenter i eldre drivstoffsystemer. Tenk på drivstofftanker i glassfiber i noen motorsykler og gummi i noen bensinlinjer for klassiske biler.

F.eks. vil en Mercedes C200 eller CLK200 fra 2002-2005 ikke kunne bruke E10. Toyota Avensis eldre enn 2008 kan heller ikke bruke E10. Det samme er tulfellet f.eks. mange Lexus eldre enn 2007, Audi A3 og A4 eldre enn 2004 og A4 med motorvarmer eldre enn 2008, og svært mange VW eldre enn 2006. Volvo S og V40 med 1,8 GDI-motor er også unntatt bruken.

Fornybart og mer vannholdig

Med ankomsten av E10-drivstoff i tankene, kan klassiske sykkelentusiaster vurdere sykler med drivstofftanker i aluminium i fremtiden. Og hvis du er usikker på om drivstoffslangene dine er laget av et etanolbestandig materiale, er det verdt å bytte dem.

Ettersom etanol blandes med vann, kan denne blandingen sitte i bunnen av bilens flottørkammer og drivstofftank hvis bilen ikke er i vanlig bruk. Vann er en svak syre, så blandingen kan korrodere og råtne en klassisk bils drivstoffsystem. Derfor, hvis bilen din skal stå ubrukt over lengre tid, kanskje over vinteren, kan det være en god idé å fylle den med etanolfritt drivstoff.

Økt innblanding av etanol i bensinen er en av flere måter å gjøre drivstoffet mer fornybart på. I Norge inneholder både bensin og diesel ulike former for fornybare komponenter, også kalt biodrivstoff. Økt bruk av biodrivstoff er med på viktige og nødvendige reduksjoner av klimagassutslipp fra den norske veitrafikken. Bioetanol er produsert av for eksempel sukker fra sukkerrør eller på stivelsen i forskjellige kornsorter. Bioetanol kan være enten konvensjonelt eller avansert biodrivstoff. Det avgjøres av hvilken råvare den er produsert fra.

CO2-utslipp ved bruk av bioetanol inngår i det naturlige kretsløpet, og erstatter dermed utslipp fra fossil bensin. Bruk av fossil bensin fører til CO2-utslipp som kommer i tillegg til det naturlige kretsløpet. Dette betyr at bruk av fossil bensin tilfører ytterligere CO2 til atmosfæren. Når bioetanol erstatter fossil bensin, hindrer bioetanolen at det tilføres mer CO2 til atmosfæren.

Problemene – kan være trafikkfarlig

Hva er så utfordringen med etanol i forhold til eldre bensintyper? Det svarer bilorganiasjonen Amcar på med 5 utfordringer. For Amcar det er avgjørende at Norge får en lovfestet tilgang på et etanolfritt alternativ E0 på det norske stasjonsnettet.

«1. Etanol er etsende når det er i kontakt med visse materialer i lagrings- og leveringssystemer for drivstoff, sink- og aluminiumslegeringer brukt i forgassere, flottører, nål/sete, bensinpumper, filterhus etc.

2. Fordi det er en alkohol, tørker etanolen ut gummikomponenter som ikke er etanolbestandige i drivstoffsystemet. Dette fører ofte til sprekker og sprøhet i slanger, tetninger/o-ringer, membraner etc.

3. Etanol er hygroskopisk – det liker vann. Fuktighet kommer inn i drivstoffsystemet når det fylles opp. Etanolen i bensinen suger denne fuktigheten til seg som en svamp. Når vanner er kommet i bensinen danner det en kjemisk blanding som forårsaker korrosjon av innvendige deler i drivstoffsystemet.

4. Det fungerer som et løsemiddel i eldre motorer, og løser opp tank-sealere, coatinger og andre avleiringer i tanker og rør/slanger. Dette blir deretter ført til bensinpumpen, filter, forgasser eller injeksjonssystemet hvor de kan tette ventiler, forgassernåler og injektorer.

5. Bensin har et kokepunkt på 200 °C mens etanol koker ved 78 °C (ved trykk på 1 Standardatmosfære). I forgassermotorer med lavt bensintrykk danner derfor etanolholdig bensin blokkerende gassbobler lettere enn etanolfri bensin. Problemet refereres ofte til som «bensinkoking» eller «vapor lock» på engelsk, og fører til at motoren ikke får bensin. Dess høyere lufttemperatur og etanolinnhold i bensinen – dess større blir problemet. AMCAR har erfaring fra USA at kjøring med en del typer veteranbiler på E10 bensin (10 % etanolholdig bensin) ved temperaturer over 25 grader blir svært utfordrende, trafikkfarlig og til tider umulig.»

Her kan du sjekke om bilmodellen din kan bruke E10

Radio Rjukan

Radio Rjukan er lokalradioen for Tinn og Hjartdal kommuner, og har siden 1. september 1987 gitt deg lokale nyheter og lokale innslag fra Rjukan, Tinn og omegn.

Ansvarlig redaktør: Ole Jon Tveito

Radio Rjukan etterlever pressens etiske regler administrert av NPF.
Pressens Faglige Utvalg (PFU) –
Vær Varsomplakaten (VVP).

Radio Rjukan

NO 984 755 961 MVA

Såheimsvegen 30, 3660 Rjukan

Postboks 4, 3661 Rjukan

post@radiorjukan.no

35 08 24 20

Bingotelefon: 35 08 24 24

Redaktør: 93 00 40 93

Radio Rjukan sender på FM.

FM 93,8 – 104,1 – 105,0 – 106,5 – 107,0

Facebook


Copyright © Radio Rjukan AS



Alt materiale er kopirettslig beskyttet og ikke tillatt kopiert uten avtale.



Utviklet av Fairmedia